Anerkjennelse av medarbeidere, hvordan kan det påvirke virksomhetens økonomiske og psykososiale resultat?

Linda Solberg • August 5, 2021

Jeg skrev nylig min masteroppgave om hvordan medarbeidere opplever  anerkjennelse fra sin leder, og hvordan medarbeideren tenker at det påvirker deres motivasjon i arbeidshverdagen.


Oppgaven i sin helhet kan lastes ned her!


At anerkjennelse er viktig for medarbeiderens motivasjon og opplevelse av arbeidshverdagen, og at dette også spiller inn på virksomhetens resultat gjenspeiler seg i undersøkelsen. En motivert medarbeider yter mer, og strekker seg lenger for sin arbeidsplass sammenlignet med en medarbeider som ikke føler seg sett på jobb. Konsekvensene av å ikke føle seg sett er tydelige.



Videre skal vi se på noen interessante funn.


Er du som leder oppmerksom på å anerkjenne dine medarbeidere?

Oppfatter medarbeiderne dine at du faktisk er anerkjennende?


Her er det mange faktorer som spiller inn, og det at hver enkelt verdsetter forskjellige typer anerkjennelse gjør det vanskeligere å sikre at alle føler seg anerkjent. Man må kjenne sine medarbeidere og være bevisst at ikke alle ønsker anerkjennelsen på den måten man selv ønsker.



Hvordan opplever medarbeiderne anerkjennelse, og hva savner de?


Dette er hva flertallet av informantene anser som anerkjennelse;

Her ser vi at det er flere aspekter som spiller inn, men respektfull kommunikasjon, det at jobben man gjør blir sett og å få positive og negative tilbakemeldinger blant flere andre fremstår som svært viktig.


Hva med de tilfeller der medarbeiderne føler manglende anerkjennelse?

Da får vi dette noe mer komplekse bildet;


Noen oppsummerende ord er ønsker om å bli mer verdsatt, å bli mer sett ute på prosjekt og en større bevisstgjøring rundt stort arbeidspress.


Men en oppfattelse av at "leder tror nok en er anerkjennende" er noe som gjentas, tror man som leder det?

I såfall, stemmer det? stemmer det ikke? Det vil være viktig å få avklart om man ønsker å jobbe med denne motivasjonsfaktoren.




I oppgaven har jeg valgt å fremstille alle resultatene gjennom stor bruk av sitater, slik at man får et godt bilde på hvordan medarbeidere opplever anerkjennelse. Last ned oppgaven og les disse under resultater.



Om vi tenker litt videre nå som vi har kartlagt hvordan medarbeiderne opplever dette idag, hva er de potensielle konsekvensene?




Hva opplever medarbeiderne at anerkjennelse/manglende anerkjennelse betyr for deres motivasjon og hverdag?

Når medarbeider føler seg anerkjent har det en positiv effekt, og her er noen reaksjoner som går igjen;

Ikke så overraskende, en stor andel føler at anerkjennelse er motiverende, det gir en god følelse og man føler seg verdifull. Føler man seg anerkjent så får man lyst til å gjøre en god/bedre jobb.


Men hva med de som ikke føler seg anerkjent?

Resultatet er av vesentlig betydning for virksomheten;



Var du klar over hvilken betydning manglende anerkjennelse kunne ha for medarbeideres motivasjon og innsats?


Viktigheten for virksomhetens resultat gjenspeiler seg her gjennom at de opplevde konsekvensene av manglende anerkjennelse er faktorer som påvirker både det psykososiale og det rent økonomiske resultatet til virksomheten. Kostnader ved sykemeldinger, turnover/oppsigelser/nyansettelser og uproduktive ansatte er omfattende. Det å se sine medarbeidere er et viktig steg i retning av en lønnsom drift, der også de ansatte har en bra arbeidshverdag.


Hvordan jobbe videre med dette? Hvordan få motiverte ansatte?

Det å kartlegge hvordan anerkjennelse og motivasjon oppleves i egen virksomhet gjør det "enklere" å jobbe videre;

- Opplever medarbeiderne at de blir anerkjent fra leder?

- Har man et anerkjennende miljø generelt i virksomheten (også mellom kollegaer)?

- Hvilke andre motivasjonsfaktorer har de ansatte?

- Tar medarbeidere i mot anerkjennelse slik at det blir oppfattet av den enkelte?

etc.


Ja, det er mange faktorer å tenke gjennom, men det er en lærerik og viktig prosess.


Fagkonsulentene hjelper deg gjerne på veien om du ønsker å jobbe videre med dette i din virksomhet.

Et godt psykososialt miljø med produktive ansatte er lønnsomt både for virksomhetens resultat og medarbeidere.


Vi snakkes!


Mvh

Fagkonsulentene v/Linda Solberg

(938 12 658 / linda@fagkonsulentene.no)




By Linda Solberg August 4, 2025
Vil du gjøre virksomheten mer bærekraftig – og samtidig styrke omdømme, lønnsomhet og konkurransekraften? Bli med på vårt gratis webinar om miljøsertifisering, hvor vi gir deg en praktisk innføring i hva miljøsertifisering innebærer, hvilke alternativer som finnes (f.eks. Miljøfyrtårn, ISO 14001), og hvordan du kommer i gang – uansett bransje eller virksomhetsstørrelse. Hovedfokus vil være på Miljøfyrtårnsertifisering. Du får innsikt i blant annet: • Hva som kreves for å bli miljøsertifisert • Fordelene ved å være sertifisert – både internt og eksternt • Hvordan prosessen fungerer • Hvordan vi kan veilede deg gjennom prosessen Det vil være gode muligheter for å stille spørsmål. Dato: Tirsdag 19.8.2025 Tid: 09.00 - 09.30 Sted: Digitalt (Teams) Pris: Gratis – men påmelding er nødvendig for å få tilsendt link Meld deg på webinaret her! Vi tilbyr trygg og effektiv veiledning gjennom hele prosessen – fra første kartlegging til ferdig sertifikat. ✅ Enklere vei til sertifisering gjennom god veiledning og oppfølging ✅ Skreddersydd rådgivning for din bransje ✅ Støtte i dokumentasjon og kriterieløsning - utarbeidelse av et godt miljøledelsessystem ✅ Digital eller fysisk oppfølging Vi har sterk faglig bakgrunn: ✅ Godkjente miljøfyrtårnkonsulenter ✅ Vår virksomhet er miljøsertifisert ✅ Erfaring som godkjent sertifisør via Certnor * *Sertifisør utnevnes av Certnor etter bestilling og er tilfeldig (inhabilitet hensyntas) Ta første steg mot en mer bærekraftig virksomhet – vi gjør informasjonen forståelig og konkret i dette webinaret.
By Linda Solberg May 15, 2025
Er du oppmerksom på hvordan sikring for arbeid på tak skal gjennomføres korrekt? NS EN 13374:2004 gir retningslinjer for sikringsutstyr til bruk på tak, er du oppmerksom på dette - spesielt ved skråtak?