Faghjørnet
- her vil du kunne lese faglige artikler og nyheter

Vi er lovpålagt å ha en internkontroll, men hva betyr det? Internkontrollforskriften har som formål å fremme forbedringsarbeid i virksomhetene innen: arbeidsmiljø sikkerhet forebygging av helseskade eller miljøforstyrrelser fra produkter eller forbrukertjenester vern av det ytre miljø mot forurensning og en bedre behandling av avfall forebygging av uhell og ulykker forbundet med egen lovlig aktivitet forebygging av uønskede tilsiktede hendelser Dette gjør vi for at målene i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen skal oppnås.

Plan- og bygningsloven, SAK10, TEK17 osv definerer hva som forventes av entreprenører i bygg- og anleggsbransjen når det gjelder kvalitetssikringssystem og kvalitetssikring av egne arbeider. Først er det viktig å være bevisst på at HMS og kvalitetssikring er to forskjellige temaer, med forskjellig tilhørende regelverk og med forskjellige myndigheter som håndhever det. Vi skal se på HMS- kravene i neste innlegg, og lar disse ligge her. Det er paragrafer og lovtekster i et stort virvar for mange, men hva kreves egentlig? Vi skal se mer på dette!

For alle Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter, så er fristen for å levere den årlige klima- og miljørapporten 1. april. Er du i rute? Vi veileder deg gjennom rapporteringen, og vi kan også se på hvordan du kan jobbe videre mot en mer bærekraftig hverdag om dere ønsker det. Har dere nådd målene dere satte dere? Hvilke nye mål ser dere for dere? Hvilke tiltak ønsker man å gjøre for å nå målene? Vi hører gjerne fra deg!

"Hva jobber dere med?" "Kan det være nødvendig det a?" "Det klarer vel folk selv.." eller "Det er vel ikke så viktig.." Dette hører vi med jevne mellomrom. Og vår hverdag viser at ikke alle har kontroll på dette selv. Det kan være mange grunner til at dette ikke er ivaretatt, eller at man ønsker en støttepartner for å ivareta krav; ønske om å bruke tid på det man er god på selv og sette bort det oppgaver som andre er mer effektive på - dette er økonomisk fornuftig prioriteres ikke tidsmessig manglende kunnskap om kravene manglende forståelse av viktigheten og motivasjon for gjennomføring ("hva tjener jeg på dette?"), evt. konsekvenser ved manglende ivaretakelse