Hvordan kan medarbeideres motivasjon påvirke bunnlinjen?

Linda Solberg • January 25, 2023

«Det er tradisjonelt for bransjen at om du ikke hører noe så er det greit, mens om noe er galt så får man høre om det, det er gjengangeren».



Dette er et sitat hentet ut fra en konkret oppgave om medarbeiderens opplevelse av anerkjennelse fra leder i bygge- og anleggsbransjen. Idag skal vi se litt på følelser knyttet til anerkjennelse og motivasjon.


Hvilken betydning vil motiverte ansatte kunne ha for virksomheten?

Har medarbeidernes motivasjon noe å si for virksomhetens resultat?

Det er gjort flere studier som gir en indikasjon på hvordan dette påvirker bunnlinjen.


Er du en anerkjennende leder? Er du sikker på at dine medarbeidere oppfatter deg som anerkjennende? Hva man tenker selv og hvordan man oppleves kan være avvikende.


Ønsker du lojale og stabile medarbeidere med interesse for å bidra positivt bør du ta en titt videre, for vi skal se litt videre på dette....




Oppfattelse av en anerkjennende leder

Her vises intervjuobjektenes oppfattelse av en anerkjennende leder, og vi ser at resultatene samler seg rundt aspekter som:

- tid og respekt

- tilgjengelighet

- tillit

- får positive og negative tilbakemeldinger

- respektfull kommunikasjon

- ser en som person og ser jobben du gjør


Dette er aspekter som videre kan påvirke medarbeiderens motivasjon, som vi skal se på litt videre i artikkelen. 




Relasjonen til leder og opplevelsen av manglende anerkjennelse

Her ser vi resultatet av hvordan den ansatte opplever relasjonen til leder der man kjenner på manglende anerkjennelse.  Her er det større variasjon enn for opplevd anerkjennelse, og vi har blant annet;

- manglende verdsettelse av tid

- ønsker mer besøk ute på prosjekt

- det er stort arbeidspress

- han tror nok han er anerkjennende

- får lite anerkjennelse, vi gjør vårt beste hver dag

- rekrutteringsfirma, da så jeg aldri lederen min

- manglende takknemlighet og respekt




Hva utgjør opplevelsen av manglende anerkjennelse
for medarbeiderens motivasjon?


Når en medarbeider ikke føler seg anerkjent, hva da? Det ser vi videre på her;


Det fremkommer at opplevelsen av manglende anerkjennelse påvirker medarbeiderne i negativ grad, og aspekter som ineffektivitet, "ser etter andre jobber", demotiverende, sykemelding med flere er ikke virksomheten eller den ansatte tjent med. Jeg velger i tillegg og trekke inn noen konkrete uttalelse som setter det hele i perspektiv;



Hvordan vil dette gi utslag i produktivitet og resultatet på bunnlinjen?

Sykefravær, følelsen av å ikke være nyttig og verdsatt, følelsen av bortkastet tid, lav selvtillit og følelse for jobben, skuffelse med flere er faktorer som vil påvirke i større eller mindre grad.



Opplevd anerkjennelse



Her snur vi blikket til det å oppleve anerkjennelse og hvordan dette føles for medarbeideren. 

Det gir en helt annen hverdag;


Studien viser at det er motiverende, får lyst til å gjøre god jobb, føler seg verdifull og føler en tilhørighet med mer. Også her ønsker jeg å trekke frem konkrete tilbakemeldinger fra deltakere i studien, disse viser påvirkningen av å føle seg anerkjent.



Det er en åpenbar forskjell i hvordan medarbeidernes arbeidsdag vil oppleves, og hvordan det setter sitt preg på medarbeiderens trivsel og produktivitet, og dermed også arbeidsmiljøet og resultatet i virksomheten.


Motiverte medarbeidere er særdeles viktig i de tjenesteytende næringene, som bygge- og anleggsnæringen er en del av, da arbeidskraft er den viktigste suksessfaktoren.


Betydningen av motivasjon kan oppsummeres i korte trekk slik;

- Operativ effektivitet: Det innebærer motiverte ansatte som yter det ekstra

- Økonomiske resultater: Færre feil og økt kvalitet og produktivitet

- Varige konkurransefortrinn: Stabil menneskelig kapital og kompetanse skaper konkurransefortrinn

- Et godt arbeidsliv: Det benyttes mange timer av døgnet på arbeid, og det er viktig å skape en god arbeidsplass med motiverte ansatte der fellesskap og godt arbeidsmiljø innarbeides

Kilde: Jacobsen & Thorsvik (2019, s. 228-229)


Er du usikker på om dine medarbeidere oppfatter deg som anerkjennende og føler seg sett og verdsatt? Eller er du usikker på hvordan du bør stå i rollen som en anerkjennende leder og hva det innebærer?       


Vi tar gjerne en prat om dette!



Du kan lese hele masteroppgaven her!
By Linda Solberg August 4, 2025
Vil du gjøre virksomheten mer bærekraftig – og samtidig styrke omdømme, lønnsomhet og konkurransekraften? Bli med på vårt gratis webinar om miljøsertifisering, hvor vi gir deg en praktisk innføring i hva miljøsertifisering innebærer, hvilke alternativer som finnes (f.eks. Miljøfyrtårn, ISO 14001), og hvordan du kommer i gang – uansett bransje eller virksomhetsstørrelse. Hovedfokus vil være på Miljøfyrtårnsertifisering. Du får innsikt i blant annet: • Hva som kreves for å bli miljøsertifisert • Fordelene ved å være sertifisert – både internt og eksternt • Hvordan prosessen fungerer • Hvordan vi kan veilede deg gjennom prosessen Det vil være gode muligheter for å stille spørsmål. Dato: Tirsdag 19.8.2025 Tid: 09.00 - 09.30 Sted: Digitalt (Teams) Pris: Gratis – men påmelding er nødvendig for å få tilsendt link Meld deg på webinaret her! Vi tilbyr trygg og effektiv veiledning gjennom hele prosessen – fra første kartlegging til ferdig sertifikat. ✅ Enklere vei til sertifisering gjennom god veiledning og oppfølging ✅ Skreddersydd rådgivning for din bransje ✅ Støtte i dokumentasjon og kriterieløsning - utarbeidelse av et godt miljøledelsessystem ✅ Digital eller fysisk oppfølging Vi har sterk faglig bakgrunn: ✅ Godkjente miljøfyrtårnkonsulenter ✅ Vår virksomhet er miljøsertifisert ✅ Erfaring som godkjent sertifisør via Certnor * *Sertifisør utnevnes av Certnor etter bestilling og er tilfeldig (inhabilitet hensyntas) Ta første steg mot en mer bærekraftig virksomhet – vi gjør informasjonen forståelig og konkret i dette webinaret.
By Linda Solberg May 15, 2025
Er du oppmerksom på hvordan sikring for arbeid på tak skal gjennomføres korrekt? NS EN 13374:2004 gir retningslinjer for sikringsutstyr til bruk på tak, er du oppmerksom på dette - spesielt ved skråtak?