Har du, eller ønsker du sentral godkjenning?

Linda Solberg • November 30, 2021

Å være sentralt godkjent ansees som et kvalitetsstempel!

Hva er sentral godkjenning?

Sentral godkjenning er en frivillig kvalitetsordning som viser at foretaket oppfyller kravene til faglige kvalifikasjoner, kvalitetssikringsrutiner og seriøsitet i Byggesaksforskriften (SAK10). Dette kan du bruke i din markedsføring. En godkjenning varer 3 år av gangen, og må fornyes.


Krav til aktivt kvalitetssikringssystem og HMS- system

Sentral godkjenning, og det å påta seg ansvarsrett generelt/utføre ansvarsbelagt arbeid, innebærer at man må følge byggesaksforskriften.

Direktoratet for Byggkvalitet fører tilsyn med sentralt godkjente foretak for å sjekke at kvalitetssikringsrutinene til foretaket ditt er i samsvar med SAK10 og at de er aktivt i bruk. Det er derfor viktig at man har et aktivt kvalitetssikringssystem som brukes i hverdagen og som inneholder det som byggesaksforskriften krever.


Man må heller ikke glemme HMS-kravet som kommer gjennom Internkontrollforskriften.


Har du behov for hjelp til kartlegging og oppfølging av lovkravene i hverdagen,

ta kontakt!


Hva kreves av dokumentasjon for å søke om sentral godkjenning?

Når man søker sentral godkjenning så leveres det inn dokumentasjon knyttet til oppfyllelse av de krav som settes i byggesaksforskriften, samt at man har et HMS system iht Internkontrollforskriften.

For å søke om sentral godkjenning må man dokumentere:

  • Utdanning i form av vitnemål, fag-/svennebrev, mesterbrev eller annen dokumentasjon som viser at foretaket har faglig ledelse med relevant utdanning på rett nivå. Her kan du lese mer om dokumentasjon av utenlandsk utdanning.
  • Referanseprosjekter som beskriver hva foretaket har gjort, eller beskriver erfaringen faglig leder har med inn i foretaket ditt. Faglig ledelse må ha relevant og oppdatert praksis innen godkjenningsområdet det søkes om og nødvendig praksislengde.
  • Fast ansettelse for den faglige ledelsen i foretaket ditt, for eksempel i form av skriftlig arbeidsavtale.
  • Organisasjonsplan som viser ansvars- og myndighetsfordeling i foretaket ditt.
  • Eventuell betalingsutsettelse i forbindelse med koronasituasjonen.
  • Eventuell dokumentasjon på unntak fra registrering i Merverdiavgiftsregisteret.


Dette må du bekrefte at foretaket ditt oppfyller:

  • Kravene til helse, miljø og sikkerhet i internkontrollforskriften.
  • Kravene til kvalitetssikringsrutiner for oppfyllelse av plan- og bygningsloven.


Dette er valgfritt:

  • Du kan sende inn dokumentasjon som viser at foretaket ditt har yrkesskadeforsikring og ansvarsforsikring.
  • Informasjon om at foretaket eventuelt er godkjent opplæringsbedrift hentes automatisk.


Du kan lese mer om sentral godkjenning på DIBK sine nettsider her!



Ønsker du bistand til å søke om sentral godkjenning, fornyelse eller endring av godkjenning så kan vi hjelpe deg, send oss en epost eller ring oss på 93812658.



By Linda Solberg May 15, 2025
Er du oppmerksom på hvordan sikring for arbeid på tak skal gjennomføres korrekt? NS EN 13374:2004 gir retningslinjer for sikringsutstyr til bruk på tak, er du oppmerksom på dette - spesielt ved skråtak? 
By Linda Solberg August 12, 2024
Visste du at vi kan hjelpe deg både på kontoret, og ute på prosjekt?