Har du, eller ønsker du sentral godkjenning?
Å være sentralt godkjent ansees som et kvalitetsstempel!

Hva er sentral godkjenning?
Sentral godkjenning er en frivillig kvalitetsordning som viser at foretaket oppfyller kravene til faglige kvalifikasjoner, kvalitetssikringsrutiner og seriøsitet i Byggesaksforskriften (SAK10). Dette kan du bruke i din markedsføring. En godkjenning varer 3 år av gangen, og må fornyes.
Krav til aktivt kvalitetssikringssystem og HMS- system
Sentral godkjenning, og det å påta seg ansvarsrett generelt/utføre ansvarsbelagt arbeid, innebærer at man må følge byggesaksforskriften.
Direktoratet for Byggkvalitet fører tilsyn med sentralt godkjente foretak for å sjekke at kvalitetssikringsrutinene til foretaket ditt er i samsvar med SAK10 og at de er aktivt i bruk. Det er derfor viktig at man har et aktivt kvalitetssikringssystem som brukes i hverdagen og som inneholder det som byggesaksforskriften krever.
Man må heller ikke glemme HMS-kravet som kommer gjennom Internkontrollforskriften.
Har du behov for hjelp til kartlegging og oppfølging av lovkravene i hverdagen,
Hva kreves av dokumentasjon for å søke om sentral godkjenning?
Når man søker sentral godkjenning så leveres det inn dokumentasjon knyttet til oppfyllelse av de krav som settes i byggesaksforskriften, samt at man har et HMS system iht Internkontrollforskriften.
For å søke om sentral godkjenning må man dokumentere:
- Utdanning i form av vitnemål, fag-/svennebrev, mesterbrev eller annen dokumentasjon som viser at foretaket har faglig ledelse med relevant utdanning på rett nivå. Her kan du lese mer om dokumentasjon av utenlandsk utdanning.
- Referanseprosjekter som beskriver hva foretaket har gjort, eller beskriver erfaringen faglig leder har med inn i foretaket ditt. Faglig ledelse må ha relevant og oppdatert praksis innen godkjenningsområdet det søkes om og nødvendig praksislengde.
- Fast ansettelse for den faglige ledelsen i foretaket ditt, for eksempel i form av skriftlig arbeidsavtale.
- Organisasjonsplan som viser ansvars- og myndighetsfordeling i foretaket ditt.
- Eventuell betalingsutsettelse i forbindelse med koronasituasjonen.
- Eventuell dokumentasjon på unntak fra registrering i Merverdiavgiftsregisteret.
Dette må du bekrefte at foretaket ditt oppfyller:
- Kravene til helse, miljø og sikkerhet i internkontrollforskriften.
- Kravene til kvalitetssikringsrutiner for oppfyllelse av plan- og bygningsloven.
Dette er valgfritt:
- Du kan sende inn dokumentasjon som viser at foretaket ditt har yrkesskadeforsikring og ansvarsforsikring.
- Informasjon om at foretaket eventuelt er godkjent opplæringsbedrift hentes automatisk.
Du kan lese mer om sentral godkjenning på DIBK sine nettsider her!
Ønsker du bistand til å søke om sentral godkjenning, fornyelse eller endring av godkjenning så kan vi hjelpe deg, send oss en epost eller ring oss på 93812658.

